Automatiser kundekommunikation: et indblik i API’ernes verden

Din kunde anmoder om en integration med dine systemer. Er det muligt? Det enkle svar: ja! Der er dog mange flere spørgsmål, der skal besvares. Hvilke data vil du f.eks. udveksle med dine kunder? Og på hvilken måde skal de to systemer kommunikere? Spørgsmål du muligvis ikke har svar på. Det er normalt. Men der er stadig meget at vinde ved at realisere den rigtige integration med dine kunder eller leverandører. Og med fremkomsten af såkaldte API’er, som grundlag for kommunikation mellem softwareapplikationer, har du også fået flere muligheder. For at hjælpe dig med at finde vej i denne teknologiske udvikling giver vi dig et blik i API’ernes verden: den fremtidige standard for integration af dine systemer.

Hvad er en API?

En API (Application Programming Interface) er et mellemliggende program mellem brugerens system og kilden. Denne softwaregrænseflade sikrer, at to applikationer kan kommunikere med hinanden. Selvom udtrykket måske er nyt for dig, bruger du API’er dagligt. Når du bruger en webapp, når du f.eks. booker en flyrejse, men også i din virksomhed. Næsten alle platforme, hvor du anmoder om oplysninger (eller en anden anmodning), og du automatisk modtager et svar, fungerer med API’er i disse dage.

I praksis

API’er og andre integrationer arbejder i baggrunden. Derfor kan du føle, at denne top holder sig langt væk fra dig. Men det er ikke helt sandt, da det er en API, der sørger for, at dit system har adgang til relevant information og behandler dette automatisk. Tænk f.eks. på automatisk at sammenligne kontaktoplysninger med dine egne data. Men der er mere praktiske anvendelser til API’er, der er tættere på dig.

Reducer dataindtastning

I mange tilfælde kan API’er hjælpe dig med at reducere din manuelle dataindtastning. Tænk på kommunikation med systemer som Portbase, Cargonaut eller Customs. Du registrerer din forsendelse og dit lager i dit WMS eller TMS, men du skal også indtaste dette i disse myndigheders webportal. Dette kan du fange ved hjælp af en integration. I så fald kopieres de data, du har brug for i dine processer, en til en for at sende dine erklæringer.

Kommuniker i realtid

Desuden kan integrationer overføre data næsten med det samme, så realtid. Derfor får dine kunder også et svar i realtid, når de ønsker at spore deres forsendelse, kontrollere deres lager eller have en anden anmodning til dit system.

Bornerups logistik - søfragt

Integrationer i logistik

Hvis API’er er så almindelige, hvorfor lyder det så svært? Og hvorfor er disse integrationsprojekter ofte dyre i både tid og penge? Selvom der er standardintegrationer i logistikbranchen, som gør det lettere at dele data og information, bruges mange specifikke lager- og transportstyringssystemer af forskellige virksomheder. Dette er udfordrende, når vi ser på integrationer, fordi disse systemer ofte er fokuseret på interne processer i stedet for at dele information med hele forsyningskæden.

Kommuniker med DataHub

Boltrics’ løsning på denne udfordring er DataHub. Med DataHub kan vi oprette forbindelse mellem to helt forskellige systemer. Derfor er du i stand til at få dit system til at kommunikere med andre virksomheder eller med dine kunder. Selvom mange parter medbringer deres egen API live for at modtage meddelelser, skal du være i stand til at kommunikere med den på den rigtige måde. DataHubben tilbyder løsningen.

Afslutningen på EDI? Absolut ikke!

Brugen af API’er er fremtiden. Microsoft vil også følge denne udvikling ved at stoppe understøttelsen af visse meddelelsestyper. Mange logistikudbydere bruger dog stadig EDI og kan ikke samarbejde uden. Og med god grund. Fordi EDI stadig er en pålidelig og tilgængelig måde at udveksle information mellem dit system og din kundes eller leverandørs system. Blot angive, at denne teknologi er alderen, en derfor ikke længere ville være muligt at bruge, ville lukke døren for at gøre forretninger med store virksomheder.

For at forblive i stand til at realisere disse stabile informationsstrømme er det muligt at bruge DataHub til at overføre filtyper og forbindelsesprotokoller på den rigtige måde. Det gælder både ind- og udgående meddelelser. Ved hjælp af DataHub’en kan du derfor følge den tekniske udvikling, uden at miste forbindelsen til dine (potentielle) kunder.

Integrationer i din organisation

Brug af integrationer mellem dine systemer og dine kunders, leverandørers og partneres systemer kan spare dig for en betydelig mængde tid og begrænse muligheden for fejl. Og hvor du allerede var bekendt med EDI-integration, kan API’er nu give dig muligheder for at kommunikere i realtid med flere systemer. I begge scenarier kan du realisere denne kommunikation med DataHub. Vil du vide mere om, hvordan du automatiserer kommunikationen med dine partnere og leverandører? Mail til info@bornerup.dk. Vi hjælper gerne.

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden