Vi kan ikke længere undgå det: Datadrevet arbejde bliver stadig vigtigere. Vi ser, at mange iværksættere i logistikbranchen følger denne udvikling. Mange mennesker indsamler allerede deres information digitalt, men kæmper stadig med at konvertere dataene til brugbar information. For eksempel eksporteres data ofte til Microsoft Excel, og derefter hentes data og omdanne dem til information. At arbejde i alle slags hjemmelavede Excel-ark er dog særligt udsat for fejl, og det er usandsynligt, at disse regneark altid har den nyeste information, når du anvender dem. En anden mulighed for at administrere dine data er at bruge en ekstern BI-løsning, men for mange iværksættere er dette et meget stort skridt, og at skabe de rigtige dashboards er for svært. Du skal med andre ord arbejde datadrevet, men hvordan kan du bruge dine data til din fordel?
Tag kontrol over dine data
Med de rigtige værktøjer kan du udnytte den rigtige brug af digital information på ingen tid. Ved at analysere den aktuelle viden (eller data) kan du finde flaskehalsene i dine processer og forudsige dem. Det kan også hjælpe dig med at se ind i fremtiden: Hvor mange ordrer er planlagt? Og hvor mange paller frigives? Det er vigtige spørgsmål, hvor svaret hjælper dig med at holde styr på dine logistikaktiviteter. For at besvare disse spørgsmål introducerede Boltrics to moduler i Dynamics Business Central: Analytics Essentials og Analytics Advanced.
Få direkte indsigt i dine data
Med Analytics-modulerne i 3PL Dynamics kan du nemt og hurtigt analysere dine data. Med Analytics Essentials kan du opsætte dashboards direkte i 3PL Dynamics uden eksterne værktøjer. Disse dashboards hjælper dig med at få indsigt i dine data og dermed operere og træffe beslutninger baseret på korrekte realtidsdata. Med Analytics Advanced-modulet (tidligere kendt som Power BI) kan du analysere dine vigtigste KPI’er via Microsoft Power BI-udvidelsen med dashboards, som Boltrics har sat op til logistikudbydere. I dette blogindlæg tager vi et dybt dyk ned i mulighederne for Analytics Essentials.
Analytics Essentials
I standardlayoutet af Essentials-modulet er flere dashboards udviklet til at vise data på en brugbar måde. Fra disse data kan du zoome ind på den underliggende og mere detaljerede information. Nedenfor forklarer vi et udvalg af de tilgængelige dashboards.
Dashboard til arbejdsbyrde
Først og fremmest kan du få indsigt i arbejdsmængden på dit lager, per kunde eller per medarbejder. Ved hjælp af disse dashboards kan du bruge handlingskoder til at vise, hvor mange opgaver der er åbne, hvor mange medarbejdere der er aktive, og hvad ydeevnen er for disse opgaver. Ydermere kan du nemt se, hvor mange plukkeordrer der stadig er åbne per kunde, hvor mange pakker der skal plukkes og hvor mange medarbejdere der arbejder på en bestemt kunde. Data for planlagte eller gennemførte ture vises også hurtigt. Dette giver dig mulighed for nemt at få svar på spørgsmål som: Hvad er turens seneste status? Hvor mange paller forventes der? Hvor mange ordrer er samlet på denne tur? Ikke alene har du indsigt i dine kunder eller ture, men du kan også kortlægge dine lagermedarbejderes fremgang og aktivitet med dashboards i modulet.
Told
Tilbyder du toldbehandling? Eller skal du gøre det i 2021? Så kan du nemt se på dine data og optimere dine forretningsprocesser med dashboards med fokus på toldbehandling i Analytics Essentials. Med modulet kan du fx vise inventar og tilhørende dokumenter pr. tolddokument.
Logistik med merværdi
Som logistikudbyder kan du også tilbyde ekstra services til dine kunder. Du kan for eksempel sørge for at ompakke kundernes varer eller udføre kvalitetstjek for returnering. Med det nye modul kan du nemt se forløbet af tillægsydelserne, spildet, omkostningerne, omsætningen, avancen, antallet af timer mv. pr. dokument eller outputlinje.
Flere oplysninger om Analytics Essentials
Vil du selv lære at tilføje felter til forskellige dashboards i modulet? I et kommende blogindlæg vil vi forklare, hvordan du opsætter disse dashboards. Er du nysgerrig efter mulighederne for Analytics Essentials? Eller er du interesseret i, hvad Analytics-modulerne kan gøre for dig? Send os en e-mail på info@bornerup.dk, og opdag hvordan data kan hjælpe din organisation.