Blog: En simpel guide til at tjene penge med dine virksomhedsdata

I disse dage har logistikudbydere en af ​​de største databanker. For hver ordre og tur, din virksomhed behandler, modtager din database et væld af værdifuld information. For eksempel ved du præcist tidspunkt for hvilke varer der er på dit lager, hvilke aktiviteter der blev udført, og hvor lang tid der går før disse varer går fra A til B. Hermed har du automatisk data til at håndtere kundekrav på en smart måde , levere nye tjenester og forbedre dine interne processer. Med andre ord – tjen penge med data. Med andre ord – tjen penge med data.

En stor mængde data åbner muligheder, men giver også udfordringer. Så hvornår skal du begynde? Hvad skal du tænke på? Hvordan kan du bruge dine data til at arbejde mere effektivt, mere målrettet og mere rentabelt? Selvfølgelig ligger der mere bag. Derfor har vi listet fem måder, hvorpå du kan bruge dine data til din fordel. Og som en bonus: 5 trin til at tjene penge på dine data.

Først og fremmest: Hvilke informationsanmodninger er der?

De fleste virksomheder leder konstant efter måder at optimere deres processer på, så de kan arbejde mere effektivt. Tænk over, hvordan du kan øge salget med din eksisterende kundebase. Et af de vigtigste spørgsmål, du så skal stille dig selv, er: Hvad specialiserer vi os i, og hvad bremser vores proces? Hvilke faktorer synes vores kunder er vigtigst, og hvilke aktiviteter kan vi tilføje til vores tjenester?

Du ønsker måske at komme ind på nye markeder. Hvis ja, hvad er mulighederne? Hvordan kan du først signalere nye muligheder for at være foran konkurrenterne? Dette er blot en håndfuld mulige spørgsmål og muligheder.

Når coronakrisen er under kontrol, og økonomien begynder at vokse igen, vil fokus på data som indkomstmodel resultere i særpræg og højere afkast for disse virksomheder. Som følge af COVID-19 vil denne tendens derfor fortsætte med at stige.
– Machiel Bode, Sector Banker Transport & Logistics, ING

5 trin til at udnytte dine data

Alle veje fører til Rom: den hurtigste, den korteste, den mest spektakulære. For den mest effektive rute har vi listet fem trin, der hjælper dig med at nå din destination.

Trin 1: Tænk først over, hvad du vil bruge dataene til. For eksempel:

    • At håndtere kundernes krav bedre
    • For at forbedre dine tjenester
    • At optimere dine forretningsprocesser
    • At signalere markedsmuligheder og udvikling

Trin 2: Beslut, hvilken slags information du har brug for

Trin 3: Kortlæg forskellige datakilder, både interne og eksterne.

Trin 4. Vedligeholdelse, orden og analyse

Trin 5: Evaluer og juster evt.

     

    5 måter å bruke dine data i forretningsmodellen din

    Selv om en liste som denne aldri er uttømmende, vil vi dele fem eksempler nedenfor som en inspirasjon til hvordan du effektivt kan bruke dine data.

    1. Ha styr på nøyaktig hvilke KPIer som matcher organisasjonen din

    Data kan gi deg innsikt i dine styrker og svakheter. Kartlegg derfor suksessfaktorene, og oppdag hvordan du kan utnytte dem enda mer. Les mer om de viktigste KPIene for logistikkleverandører her.

    2. Optimaliser lasten: La ingen pallplass eller lasteplass stå ubrukt

    Ringer kunden din med en forespørsel i siste liten om å levere ti paller på to timer? Da lønner det seg å vite nøyaktig hvor varene er lagret og hvor en ekstra ordre kan plasseres.

    3. Unngå unødvendige kilometer på veien og på lageret ditt.

    Unngå å transportere luft i lastebilene dine, eller at lagerhyllene dine fanger støv. Bestem basert på data hvor mye plass som er tilgjengelig, og hva som er det beste oppsettet for ditt lager (eller lastebiler). På denne måten minimerer du unødvendige aktiviteter og tap av plass.

    4. Planlegg personalet ditt basert på (å forutsi) data

    Medarbeidere som tvinner tomler på grunn av mangel på arbeid. Eller mangel på ansatte. Begge situasjoner er noe du vil forhindre så mye som mulig. Heldigvis kan stordata gi deg innsikt i forventet arbeidsmengde og gi deg verktøy for å planlegge dine ansatte så effektivt som mulig. På denne måten forhindrer du forsinkelser i ordrelevering på grunn av mangel på arbeidskraft samt unødvendig høye personalkostnader.

    5. Service: Tilby tilleggstjenester

    Som logistikkleverandør er du villig til å gi det lille ekstra for kundene dine. Det må imidlertid ikke koste deg ekstra penger, og sjansen er stor for at kundene ikke en gang legger merke til den ekstra servicen. Analyser derfor hvilke handlinger du gjør for kundene dine, hvor mye tid de koster, og ikke minst hva resultatene er. Er konklusjonen at du tilbyr tilleggstjenester for mye, uten økonomiske gevinster? Se om du kan tilby aktivitetene som en betalt tjeneste sammen med andre tilleggstjenester.

    Data i 3PL Dynamics

    Riktig håndtering av data kan få store konsekvenser for organisasjonen din og tjenestene du tilbyr kundene dine. Du må imidlertid sette deg selv i en posisjon hvor du kan jobbe med disse dataene. Det begynner med en matchende programvareløsning. For bare ved å bruke de riktige verktøyene kan du virkelig dra nytte av dine data. Dette gir deg for eksempel muligheten til å enkelt analysere (sanntids)data, og handle på det. Vil du vite mer om hvordan programvaren din kan hjelpe deg? Send oss en e-post på info@bornerup.dk.

    Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden