Som logistikudbyder udfordres du løbende af de små marginer og non-stop skiftende kundeønsker. Derfor er hurtig ordrebehandling, effektiv brug af personale og reduktion af fejlfølsomme processer emner, du regelmæssigt kæmper med som iværksætter, men hvor der stadig er meget at vinde. I et tidligere blogindlæg kunne du læse, hvordan EDI kan være løsningen til at optimere dine processer, og det giver mening, at du nu overvejer at investere i datakommunikation. Digitalisering af dine processer sker dog ikke fra den ene dag til den anden. Der er stadig spørgsmål, såsom: Hvad skal du fokusere på, når du implementerer EDI i din organisation? Og hvordan forhindrer du dig selv i at møde ubehagelige overraskelser bagefter?
De første skridt
Før du implementerer EDI, er den første vigtige diskussion, om du selv tager dig af EDI-processen internt, eller om du (delvist) outsourcer den. Og forbinder du systemerne direkte eller med hjælp fra tredjeparter?
In-house vs. outsourcing
Når din egen organisation udfører hele processen internt, bliver du i førersædet. Grundlæggende er det en fordel, men denne opgave gives ofte til en person, og kun denne person har tilstrækkelig viden om protokoller og standarder. Hvad vil du gøre, når denne person for eksempel forlader? I tilfælde af outsourcing tages meget af dine hænder. Meget behandles dog også bag lukkede døre. Den hyrede part opretter dine processer, men har disse parter tilstrækkelig indsigt i dine logistiske aktiviteter?
Som du kan se, kunne vi skrive en hel blog om dilemmaet ‘in-house versus outsourcing’. Men det er ikke målet. I denne blog forbereder vi dig på vigtige spørgsmål under implementeringen af EDI. For eksempel implementeringen af vores DataHub.
Hvad skal du være opmærksom på?
Når du har valgt fleksibiliteten og pålideligheden af Boltrics‘ DataHub-platform, frigør vi dig for integration, kortlægning af meddelelser og go-live. Der er dog stadig vigtige forhold, du bør tage i betragtning. Så hvordan sikrer du, at EDI bringer din organisation til det næste niveau?
1. Lav en oversigt over brugernes krav og forventninger i din organisation.
På denne måde afværger du overraskelser i slutningen af dagen.
2.Inddrag dine forretningspartnere til tiden og informer dem.
Deling af viden om systemer inden for eller uden for din organisation på forhånd undgår en masse drama bagefter.
3. Test, test, test!
I en tidligere blog mindede vi dig om vigtigheden af at teste din software. Indsaml både kvantitative (nok) som kvalitative (brugercases) scenarier. Frigør desuden dine egne ressourcer til at gøre det.
4. Fastlæg sammen med interessenterne et klart start- og slutpunkt for projektet.
Og planlæg dem ikke for langt fra hinanden. Især når flere (eksterne) parter er involveret i kommunikationen, er kollektivt fokus af stor betydning.
5. Når EDI er live, skal du overvåge dine egne kommunikationsstrømme.
I vores 3PL Dynamics løsning har du adgang til vores DataHub-platform i et beskyttet miljø. På denne måde kan du identificere potentielle fejl i tide.
En digital transformation med DataHub
Vil du vide mere om DataHub? Eller er du nysgerrig på, hvad EDI kan gøre for dine organisationer? Download vores whitepaper, hvordan EDI kan hjælpe dig med at holde forretningen eller mail til info@bornerup.dk