Fire komponenter til den bedste ordreplukstrategi

En uadskillelig aktivitet fra lokationsstyring er plukkeprocessen på dit lager: processen med at indsamle varer på et lagersted baseret på ordrer på en følgeseddel. Noget af en mundfuld, men ikke en kompliceret aktivitet. Det gør det ikke mindre vigtigt. Tværtimod. Ordreplukning beskrives som den mest arbejdskrævende og en dyr aktivitet for næsten alle lagersteder. Ifølge Drury (1988) dækker den i nogle tilfælde endda 60% af alle arbejdsprocesser på et lager.

Det betyder, at der er stor interesse for plukkeprocessen, og at det har en enorm indflydelse på dit arbejdsflow. Dette virker begge veje selvfølgelig. Et dårligt udført plukproces danner en ubevidst lækage i hele organisationens ydeevne. Med stigende arbejdspres og et presset arbejdsmarked er dette en aktivitet, der skal køre problemfrit, hvis du vil vokse med markedet.

Alle komponenter er effektive

Det første emne handler om de fire komponenter, der bestemmer effektiviteten af din ordreplukproces. Effektivitet henviser altid til varigheden inden for noget er realiseret, så de fire komponenter, som F. Caron (2000) nævner, har alle tid som en målbar mængde: rejsetid; behandlingstid, administrationstid og ventetid. Nedenfor forklares komponenterne kort. I et senere indlæg forklares de mere detaljeret.

 

1. Rejsetid

I dette tilfælde har rejsetid intet at gøre med, hvor lang tid det tager dine lagerarbejdere at komme på arbejde. Selv om en lang trafikprop eller en cykeltur gennem et regnskyl ikke nødvendigvis bidrager til deres produktivitet. Nej, rejsetiden defineres her som summen af rejsetiden »inden for korridorerne« + »uden for korridorerne«. På den måde kan du spore rejseafstandene mellem pluksteder og plukkørsler og start- og slutpunkter for plukprocessen. På denne måde ved du, om lagerstedet er organiseret effektivt for de ordrer, du modtager.

 

2. Behandlingstid

Fuldførelse af en følgeseddel består af mange (små) handlinger. Læse ordren, søge efter lagerstedet, afhente varerne og behandle serienumrene. Disse er alle inkluderet i denne komponent. Er varerne nemme at finde, eller: Er lagerstedet logisk arrangeret? Kan medarbejderen håndtere varerne godt, og er de bekvemt pakket, når der er brug for dem? Hvor lang tid tager det ordreplukkeren at justere lageret i systemet? Alle handlinger, tilføjer op til snesevis af minutter om dagen pr. person.  

 

 

Bornerups logistik - stykgods

3. Administrationstid

Du bør ikke forveksle dette punkt med det foregående. Administrationstiden henviser til tiden for administrative opgaver og opstartsopgaver på kontoret. Med andre ord, i hvilket omfang sikrer disse medarbejdere, at ordreplukkere kan arbejde så effektivt som muligt? Det er her, de forberedende og afsluttende processer vil blive klare. Alt hvad der kan tages hånd om på forhånd, giver tid til plukning. Det samme gælder naturligvis for det, der tages ud af dine hænder efter ordreplukning.

 

4. Ventetid

Den sidste komponent handler om ventetiden mellem forskellige tildelinger. Kan ordreplukkeren altid straks fortsætte med den næste ordre, når han er færdig med den første? Så er det okay. Hvis dette ikke er tilfældet, bliver du nødt til at finde ud af hvorfor ikke. Tænk på at indsamle eller deponere indsamlingsmateriale, såsom en gaffeltruck, rullebeholder eller andre vogne. Eller noget i retning af den tid, det koster at indsamle en ordreplukliste. Uanset hvad det er: Når du oplever konsekvenserne er det op til dig at finde ud af det.

 

Et fundament at bygge videre på

Når du har optimeret disse fire komponenter til perfektion, er du langt ift. optimering af jeres plukkeproces . Under alle omstændigheder skal du tænke nøje over dine processer. Som jeg nævnte, vil vi i den kommende periode gå dybere ind i komponenterne og andre dybdegående emner. Hold øje med vores blogs og sikr en yderst effektiv plukproces! Er du allerede klar over, at dine processer kan forbedres, og ønsker du ikke at vente på vores indhold? Så er du altid velkommen til at kontakte os, og vi hjælper dig gerne.

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden