Logistikbranchen er kendt som en af de mest dynamiske industrier på verdensplan. Og ser vi nærmere, er placeringen ført med afstand af transportsektoren. Som transportvirksomhed skal du løbende forholde dig til mange forskellige kunders krav og sikre kvaliteten af din service, mens du er i gang. Dette i en tid, hvor arbejdsmarkedet er presset til det yderste. Held og lykke! Det er en opgave, der er umulig uden de rigtige værktøjer. Et matchende softwaresystem giver dig derfor det rigtige skub. I denne blog forklarer vi, hvordan 3PL Dynamics’ funktionalitet bringer din ordrebehandling til det næste niveau.
Statusser i 3PL Dynamics
Statusfunktionaliteten er den ramme, som hele 3PL Dynamics-løsningen er bygget på. Hvordan fungerer det? Kort sagt, du opdeler din logistiske operation i forskellige trin i din software med en let konfigureret arbejdsgang. Alle de aktiviteter, du udfører, fra modtagelse af en ordre til fakturering, er opdelt i forskellige statusser i softwaren. Modtager du for eksempel en ordre? Ordren får status ’10-Ny’. Er turen planlagt? Derefter får ordren status ’25-Planlagt’. Leveres varerne? Status vil være ’40-Leveret’. På den måde kan du opdele alle trin i status. Og vigtigst af alt, med hver statusændring udløses automatiske aktiviteter.
Fordelene ved statusfunktionalitet for dine transportordrer
Med de forskellige statusser, og især de funktioner, der kan udløses, kan du nemt strømline hele din proces. Men hvad gør denne funktionalitet så kraftfuld?
Reducer fejl med indbyggede kontroller
Før en ordre kan sendes, skal oplysningerne på ordren kontrolleres. Det gælder for eksempel ved udfyldelse af de primære oplysninger som adresse eller ordreperioden. Fordi intet er mere frustrerende end ikke at være i stand til at gennemføre ordren på grund af manglende oplysninger. Med statusser erstatter du denne manuelle handling med en automatiseret kontrol efter en statusændring.
Der er dog mange flere kontroller, der forhindrer fejl i din proces. Du kan f.eks. tilføje et automatiseret kontrolelement for at se, om adressen er i en miljøzone. På den måde bliver din chauffør ikke overrasket under sin tur. Eller er adressen korrekt? Bestemmes geografiske positioner? Eller tænk på kontrol på dokumentniveau: Er alle felter, som kunden kræver udfyldt? Alle disse kontroller kan udløses med en statusændring. På den måde forhindrer du fejl ved planlægning, udførelse eller fakturering.
Forskellige arbejdsgange pr. kunde
Typisk for transport er det store antal kunder. Og især mangfoldigheden i kundebasen. Med hver kunde har du forskellige arrangementer. Fra pris til leveringstid. Og fra nødvendige oplysninger til fakturering. Ved hjælp af statusser konfigurerer du en arbejdsgang pr. kunde. Uden nogen udvikling i din software. Du gennemgår den proces, der kræves for hver kunde, oversætter denne proces til statusser og tilføjer handlinger, der er nødvendige i hver fase af processen.
Integration med indbygget computere eller scannere
95% af ordrerne indtastes i dit software digitalt. Det betyder, at dine medarbejdere ikke fysisk kan se ordrerne. I så fald ønsker du ikke, at dine medarbejdere foretager en manuel handling for at fuldføre ordren. Derfor kan mange ordrer gennemføres automatisk, når alle krav er matchet. På den måde skal du kun være opmærksom på ordrer, der har brug for din opmærksomhed.
Statusændringer kan også udløses af en handling på en on-board computer. Eller af dine crossdock-medarbejdere. Bekræfter chaufføren f.eks., at ordren leveres via hans on-board computer? Status ændres automatisk til ’40-leveret’. Og en POV sendes direkte. Eller din software sender straks en faktura til din kunde. Uden indblanding fra dine medarbejdere.
Planlæg ubesværet med opsætning af arbejdsgange
Når din drift ledes af en større planafdeling, og planlæggere er ansvarlige for specifikke områder, kan du opdele disse områder i din TMS i forskellige planafdelinger. Med disse planafdelinger videresendes indgående ordrer automatisk til den ønskede planlægger. Desuden ser planlæggeren altid de ordrer, der stadig skal planlægges. Med andre ord behøver du ikke tidskrævende filteraktiviteter.
Begrænsninger og ressourcer
Med begrænsninger i kombination med ressourcer er det næsten umuligt at planlægge de forkerte materialer til en adresse. Er der f.eks. brug for en bagklap eller pumpebil på leveringsadressen? Derefter kan du fange disse krav under forholdene. Ved planlægning udløses der automatisk en advarsel, når disse begrænsninger ikke overholdes.
Få mere at vide om funktionaliteten i 3PL Dynamics
Vil du vide mere om, hvordan status hjælper dig med at strømline dine transportaktiviteter? Mail til info@bornerup.dk. Og vi kan give dig en omfattende introduktion i vores TMS-løsning.