Ingen vej tilbage: Omvendt logistik på vej frem

Skrevet af Kenneth Søe-Larsen
Publiceret 19/01/2023

Når du håndterer logistikprocesserne for e-handelsvirksomheder, står du over for en række nye udfordringer. Udfordringer, du ikke havde i traditionel logistik.  For eksempel kan kunderne forvente, at du leverer den næste dag (senest), og der er ingen tid at spilde under bestillingsprocessen. Men leveres produktet med succes? Eller afleverede du det til transportøren? Så er dit job færdigt… Højre? Det er ikke rigtigt. Flere og flere kunder forventer, at du også håndterer dine returforsendelser. Endnu en ny udfordring. Det er dog en, der giver mulighed for at differentiere dig fra konkurrencen. Så hvordan sikrer du en effektiv returproces?

Hvad er omvendt logistik?

I disse dage er det lige så nemt at sende en pakke tilbage som at købe et brød i dagligvarebutikken. Passer produktet ikke? Eller er det ikke helt det, du ledte efter? Derefter kan forbrugeren returnere pakken uden ekstra omkostninger. Det er her, du kommer ind i billedet. Kunder forventer ofte, at du håndterer hele processen med indsamling, inspektion, rettelse, ompakning, sortering og videresalg af returnerede pakker. Derudover skal du kunne håndtere klageregistrering og administrative opgaver. Alle disse VAL-aktiviteter kaldes omvendt logistik.

Omvendt logistik: Det uønskede problem for kunderne

Som logistikudbyder står du over for forskellige logistikproblemer dag efter dag. Med denne viden og erfaring kan du tilbyde merværdi til dine kunder. Inkluderet i returprocessen. Da kunder ser returneringer som et problem og i stedet fokuserer på salg, kan du overtage disse logistikaktiviteter uden problemer. Du skal dog sørge for, at din e-mail-opfyldelsesproces også understøtter bagsiden af denne branche.

Registrering erafgørende for en problemfri returproces

I e-opfyldelse er fokus ofte på at strømline ordreplukningsprocessen og sende pakker så effektivt som muligt. Med andre ord på forsiden af logistikken. I omvendt logistik kan du stadig tage et stort skridt fremad. For eksempel vil det være meget nyttigt at indtaste data om en forsendelsesordre i dit WMS. Du kan gøre dette med et serienummer eller enhedspakke-id. På denne måde kan du hurtigt behandle en returneret pakke, når den kommer ind (igen) på dit lager. Bare scan pakken, så får du alle oplysninger om ordren med det samme.

Oplev alle mulighederne for omvendt logistik på billedet nedenfor.

Effecteviser omvendt logistik i 3PL Dynamics

Vil du vide mere om mulighederne for omvendt logistik? Eller vil du vide, hvordan din WMS-løsning kan hjælpe dig med at behandle alle returneringer? Send info@bornerup.dk en e-mail,  og lær, hvordan du hjælper dine kunder.

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden