Pharma er en meget specifik underkategori af logistikbranchen. En udfordrende en af slagsen. Ligesom almindelige logistikudbydere arbejder du med ind- og udgående paller. Men i pharma skal du ofte tage et ekstra skridt. For eksempel er det meget almindeligt, at du kun kan sende paller, når de er godkendt af for eksempel din kunde. I så fald vil du tilføje pallerne til dit lager, men for at forhindre fejl ønsker du ikke, at disse paller skal være tilgængelige til forsendelse. En almindeligt efterspurgt funktionalitet. Og for at imødekomme dine kunders kvalitetskrav er det ofte et must at opsætte denne funktionalitet i dit WMS. I 3PL Dynamics kan du gøre dette med statusegenskaber.
Dette er ikke kun en almindelig funktionalitet i pharma. Også til regelmæssig opbevaring hjælper denne funktionalitet med at strømline dine processer. For eksempel når du modtager varer, der endnu ikke er færdige. Eller når visse VAL-aktiviteter skal udføres inden forsendelse.
Kvitteringer med statusegenskaber. Sådan fungerer det
Til at begynde med opretter du karakteristikken. Afhængigt af f.eks. kunden eller årsagen til den såkaldte karantæne. I dette eksempel bruger vi ‘Quality Cust’. Derefter bestemmer du de statuser, som varerne kan have. I medicinalindustrien er ‘karantæne’ et almindeligt eksempel. På billedet nedenfor kan du se, hvordan disse statusser kan konfigureres.
I tilfælde af en kvittering kan du vælge den korrekte status på dokumentlinjen. På den måde kommer dine varer ind på dit lager med forskellige egenskaber. Da feltet “startstatus” er markeret for “available”, filtreres forsendelserne som standard på varer, der er “available”. Det betyder, at varer, der er blokeret eller i karantæne, automatisk udelukkes fra tildeling.
Tilgængeliggørelse af karantænevarer
Du kan gøre varer i karantæne tilgængelige manuelt i vareoverførselskladden. Eller du kan konfigurere denne handling i din scanningsproces. Den mest effektive måde er dog at få dine kunder eller leverandører til at ændre status for varerne selv. Via en webportal.
I tilfælde af en kvittering kan du vælge den korrekte status på dokumentlinjen. På den måde kommer dine varer ind på dit lager med forskellige egenskaber. Da feltet “startstatus” er markeret for “available”, filtreres forsendelserne som standard på varer, der er “available”. Det betyder, at varer, der er blokeret eller i karantæne, automatisk udelukkes fra tildeling.
Tilgængeliggørelse af karantænevarer
Du kan gøre varer i karantæne tilgængelige manuelt i vareoverførselskladden. Eller du kan konfigurere denne handling i din scanningsproces. Den mest effektive måde er dog at få dine kunder eller leverandører til at ændre status for varerne selv. Via en webportal.
Tildel statusegenskaber pr. kunde
De oprettede statusskabeloner kan knyttes til flere kunder. Det betyder, at denne funktionalitet kan tildeles pr. kunde. Det er også muligt at oprette flere (kvalitets)statusskabeloner og opsætte forskellige statusser for forskellige kunder via kundekortet.
Din betjening: fleksibel og hurtig
Giv dine kunder kontrol over tilgængeligheden af varerne. Med webportalen har dine kunder mulighed for at ændre status for batches eller transportører i realtid. Det sparer tid!
Når du klikker på batchnummeret i webportalen, omdirigeres dine kunder til en scanningsskærm. På denne skærm kan dine kunder ændre status for batcherne. Ved at gøre det giver du dine kunder ekstra fleksibilitet. Og du behøver ikke at rette beholdningen manuelt efter en e-mail fra din kunde, hvor de beder dig om at gøre det. På den måde har dine i forvejen travle kolleger tid til andre aktiviteter. Win-Win.
Flere oplysninger?
Har du brug for hjælp til at konfigurere statuskarakteristika for dine karantænevarer? Eller vil du lære mere om, hvordan denne funktionalitet kan hjælpe din logistiske drift? Send en mail til info@bornerup.dk og opdag det selv!