okt 13, 2022 | Boltrics

Skeln mellem kvaliteten af ​​partier på dit lager

Har du modtaget beskadigede produkter? Har du mad med kort udløbsdato på lager? Eller ændrer situationen for oplagrede varer sig regelmæssigt? Kvaliteten af ​​produkterne på dit lager kan variere på produktniveau. Mens en palle i et parti kan være i perfekt stand, kan den anden vurderes anderledes, for eksempel baseret på udløbsdatoen. Det virker logisk nok, men hvordan holder du styr på alle de forskellige kvaliteter af dit inventar? Kundekvalitetsfunktionaliteten kan være dit svar.

Hvad er kundekvalitet?

Ved at bruge kundekvalitetsfunktionaliteten kan du adskille varer baseret på kvalitet, pr. palle i et parti. Ved at koble disse egenskaber til dit WMS kan du kontrollere kvaliteten af ​​varerne i hver fase af logistikprocessen. Resultaterne af kvalitetskontrollen er knyttet til de respektive varer, produkter eller partier. For eksempel giver kundekvalitet dig mulighed for at mærke fødevarer på en specifik palle anderledes, når de specifikke paller ikke er egnede til konsum, men stadig egnede til animalsk konsum. Endvidere er det muligt at skelne mellem kvaliteter, når en del af partiet er lettere beskadiget. En anden forskel kan gøres, når du vil markere “retur” anderledes end andre paller i partiet. I dette tilfælde bruger du “retur”-karakteristikken, fordi disse varer for eksempel har en anden værdi. Dette giver dig mulighed for nemt at se den generelle tilstand og værdien af ​​dine opbevarede varer.

Hvordan fungerer kundekvalitet?

Definer kvalitet ved varemodtagelse

Først kan du definere kvaliteten af ​​produkterne, når de kommer ind på dit lager. En kort inspektion før opbevaring af varerne resulterer i muligheden for let at skelne et specifikt parti og dets kvalitet senere i logistikprocessen. Ved tildelingen af ​​disse varer tages der hensyn til varens kvalitetsegenskab.

Ændre kvalitetsegenskaberne for dit lager

For det andet er det muligt at ændre kvaliteten af ​​de mærkede varer, mens de opbevares på dit lager. Din kunde kan selv gøre dette ved at bruge en “RCV-STOCKDATACHNGE” besked. Udover din kunde, når du designer scanningsprocessen korrekt, kan du nemt ændre kvaliteten af ​​en palle fra dit lager. En automatisk besked, der indeholder den nye kvalitet, sendes derefter til din kunde som en “SND STOCK ADJUSTMENT”-meddelelse.

Kundekvalitet i praksis

Når du bruger kundekvalitetsfunktionaliteten, kan dine kunder bestille specifikke partier eller paller ud fra den givne kvalitetskarakteristik. Ved tildeling af varer tages der hensyn til disse egenskaber. Når der kræves en handling for varer af en bestemt kvalitet, tildeles varer af en anden kvalitet ikke. Hvilke egenskaber eller etiketter du bruger kan afgøres på kundebasis.

Sådan implementeres kundekvalitet

Sådan implementeres kundekvalitet Vi har lavet en trin-for-trin guide, så du nemt selv kan skabe kvalitetsegenskaber.

1. Skabe en ny egenskab

  1. Knyt karakteristikken til en fri karakteristik i dokumentlinjen. Karakteristikken skal indgå i journalerne. Du kan oprette en statusskabelon for en bestemt kvalitet. Du kan eventuelt oprette en skabelon for hver kunde.
  1. Koble statusskabelonen til kunden gennem “kundestatusattributter”.
  1. Efter implementering skal du oplyse den aktuelle inventar for ejendommene gennem inventaroversigten.

     

  2. Til slut skal EDI-meddelelserne udvides. En meddelelse (RECV RECEIPT) er inkluderet i ordren, når varer modtages. Når varer transporteres ud af lageret, skal der medfølge en (RECV-SHIPMENT) besked. Valgfrit kan RCV-LAGERDATACHNG og SND-LAGERDATACHNGE tilføjes. Ved hjælp af disse beskeder er det muligt for din kunde at ændre kvalitetsegenskaber og for dig at sende en opdatering til kunden om ændringen i kvalitetsegenskaber.

Disse meddelelser leveres “som de er” uden nogen garantier eller rettigheder.

Har du brug for hjælp til implementering af funktionaliteten for kundekvalitet i dit WMS? Kontakt vores konsulenter på info@bornerup.dk