Håndter paller til forsendelser baseret på leveringsbetingelser

Skrevet af Kenneth Søe-Larsen
Publiceret 07/04/2022

Under implementeringen bliver vores konsulenter ofte spurgt, om 3PL Dynamics kan håndtere kundernes krav til varelevering, når de sender fra deres lager. For eksempel krav til specifikke paller eller maksimale højder, som dine kunder bruger. I så fald ønsker du, at dit WMS skal klare det tungeste job for dig og kontrollere disse krav under processen. Når alt kommer til alt, har du foretaget en betydelig investering for at automatisere disse processer. Så støder du på kundekrav til dine forsendelser? Ønsker du at registrere og behandle disse i dit WMS? Lær, hvordan du registrerer disse krav i systemet, og hvordan du bruger dem i processen med standardfunktionalitet i 3PL Dynamics.

Registrer leveringskrav

For at kunne anvende disse kundekrav i din proces, skal du definere disse i dit system. På både kundekortet og adresserne kan du via betingelser registrere krav i 3PL Dynamics. Under disse forhold skelner vi mellem palletyper og pallens maksimale højde. Ydermere kan du skelne mellem paller, der afhentes direkte fra dit lager, og paller, der afhentes via ordreplukning. I alt er der fire forskellige betingelser tilgængelige for at registrere disse krav.

 

 

Resultatet af registreringen af ​​disse betingelser resulterer i betingelser, der automatisk tilføjes forsendelseslinjerne, når de oprettes (manuelt, via EDI eller Excel-import).

Brug af betingelser i ordreplukningsprocessen

Der er fire tilgængelige allokeringsmetoder til at strømline ordreplukningsprocessen. Du kan for eksempel bestemme, om de ønskede varer skal afhentes via fragtmænd, eller om du har brug for en ordreplukningsaktivitet for at gøre det. Når ordreplukning anvendes, giver en specifik strategi dig mulighed for at tage hensyn til leveringskrav, når du opretter ordren. Det sker ud fra forholdene på linjen.

Ydermere kan 3PL Dynamics opdele en forsendelse i flere ordreplukkeopgaver baseret på den ønskede palletype og maksimale højde. Når det er registreret i dine hoveddata, kan du også gøre dette ud fra antallet af artikler per lag. Under ordreplukningsprocessen kan du få ordreplukkeren til at plukke sine varer på den korrekte palletype. På den måde kan du allerede anvende betingelser under ordreplukningsprocessen og dermed undgå ekstra arbejde lige før forsendelse.

Paller direkte fra dit lager.

Når opgaven bekræfter, at de valgte paller kan afhentes direkte fra dit lager uden ordreplukkeaktiviteter, kan pallerne afhentes som normalt. Når alle pallerne i forsendelsen er afhentet, afgør en statusændring eller scanningsfunktion, om pallerne opfylder betingelserne på linjerne. Er alle betingelser ikke opfyldt? Så vil 3PL Dynamics automatisk oprette en lageraktivitet for at justere pallerne. Afhængig af de betingelser, der ikke er opfyldt, anvendes en specifik handlingskode. Navnet på disse koder kan konfigureres af konsulenten. Generelt er denne aktivitet dog opdelt i følgende fire lageraktiviteter.

  • Genstable: Du skal stable to palletyper i samme pallegruppe ved siden af ​​hinanden. For eksempel træpaller og plastpaller. Tilting er ikke tilladt.
  • Tilt: Du skal stable to palletyper i samme pallegruppe ved siden af ​​hinanden. For eksempel træpaller og plastpaller. Tilting er tilladt.
  • Stable-off: Du skal sænke højden på pallen, da den er højere end den maksimalt tilladte højde. Palletypen forbliver uændret.
  • Switch: Du skal bytte varerne til en anden type palle, som ikke er en del af samme pallegruppe. For eksempel træpaller og europaller. Når den maksimale højde er nået, bruges den også direkte.

Lageraktiviteter relateret til dine forsendelser

Når lageraktiviteterne er oprettet, slettes de indsamlede paller fra forsendelsesdetaljelinjerne. Disse er dog stadig knyttet til forsendelsen. Derfor er pallerne ikke tilgængelige til andre bestillinger. Lageraktiviteterne opretter nye detaljelinjer baseret på pallens nye indhold og eventuelle nye pallenumre.

Vigtige forhold:

Vil du bruge denne funktionalitet i din proces? Så skal du være opmærksom på følgende forhold.

  • Hoveddataene for dine kundeartikler skal være korrekte. Hvis du opdager forkerte målinger på enhederne, er det umuligt for nogen WMS at bruge disse data til at foretage korrekte beregninger.
  • Når funktionaliteten er brugt, skal lageraktiviteterne udføres. Det er umuligt fysisk at stable pallerne igen, men ikke ændre dataene administrativt. Når pallerne ikke opfylder betingelserne, kan du ikke vedhæfte detaljelinjerne for forsendelsen.
  • Opbevaringsstedet, hvor du udfører lageraktiviteterne, skal give tilstrækkelig plads og materialer. Tænk fx på en etiketprinter, fortrykte klistermærker, en indpakningsmaskine mv. Det anbefales at opsætte en bestemt del af lageret eller gulvarealet til denne proces.

Ønsker du mere information?

Skal du i gang med at arbejde med leveringskrav? Eller vil du lære mere om, hvordan du bruger denne funktionalitet i din nuværende proces? Send en e-mail til info@bornerup.dk; vores konsulenter hjælper dig gerne.

 

Sig ja til holdbare forandringer i et langvarigt samarbejde, hvor vi kan regne med hinanden